Zorg dat u het interview van Agropages met Nicolas Lindemann over de toekomst van de biostimulantensector niet mist!
16 okt
News
Nicolas Lindemann, Executive Director van Tradecorp, praatte met Agropages over zijn perspectief op de biostimulantensector, ontwikkelingen en toekomst van de biostimulantenmarkt in China. Hier enkele belangrijke onderwerpen die tijdens het interview naar voren kwamen.
In de afgelopen jaren zijn veel bedrijven van biostimulanten op de markt gekomen. Wat denkt u dat het grootste verschil of voordeel is van Tradecorp in vergelijking met deze bedrijven?
Biostimulatie opent een hele nieuwe wereld in gewassenbeheer. Het feit dat veel nieuwe bedrijven de sector zijn binnengekomen is heel goed voor de markt! Laten we hopen dat de regelgeving dat nog lang mag toestaan want het zijn tenslotte de landbouwers en consumenten die profiteren van biostimulatie: beter en lekkerder fruit, grotere oogsten van betere kwaliteit, eenvoudiger te managen, enzovoort.
Deze sector heeft 2 belangrijke instapniveaus:
– Grote bedrijven die via het hoge segment van de markt binnenkomen. Deze bedrijven schaffen heel vaak technologieën of productielijnen aan en bieden hun biostimulanten aan als aanvulling op hun bestaande aanbod.
– En kleine of hele kleine bedrijven die afkomstig zijn uit het gebied van innovatie of academisch onderzoek die zich alleen richten op het aanbod van biostimulanten.
Tradecorp combineert beide instapniveaus: we komen met nieuwe opties op basis van pure innovatie of toegepast onderzoek en daarnaast ook met een specifiek aanbod ter aanvulling van ons bestaand assortiment producten. Ons aanbod is daarom volledig, geïntegreerd en aangepast op ieder geval. Ons aanbod aan biologische voeding is daarom uniek.
In welk ontwikkelingsstadium denkt u dat de internationale sector van biostimulanten is en waar liggen de marktkansen en -uitdagingen?
Dit is nog het prille begin. De internationale markt voor biostimulanten is op weg naar volwassenheid en consolidatie met de nodige actie en innovatie.
Landbouwers en consumenten gebruiken graag biostimulanten maar ze gaan niet gewoon voor een leuk etiket en laten zich niet onder druk zetten door de plaatselijke leverancier om te kopen. Ze willen informatie over het product en bedrijven moeten kunnen uitleggen en aantonen hoe hun product functioneert en ook hoe het gewas beter kan worden beheerd. Dit is het kennisstadium.
Er zijn momenteel zoveel marktkansen… Je moet denken aan hoe je de landbouwer en de eindconsument kunt bedienen en het resultaat is dan verzekerd.
Veel bedrijven in de sector kiezen momenteel voor samenwerking met pesticide- en kunstmestbedrijven. Hoe ziet u dergelijke samenwerking tussen verschillende takken?
Biostimulatie doet het niet allemaal zelf. Voeding en bescherming zijn ook nodig. Als je biocontrole toevoegt dan krijg je te maken met een compleet andere dimensie in het nieuwe spel.
We geloven er vast in dat deze integratie essentieel is. In het geval van Tradecorp en de Sapec Agrobusiness Groep hebben we in veel landen jarenlang oplossingen voor gewassenbeheer aangedragen. We werken vaak samen met bedrijven die alleen werken op het gebied van biostimulatie en biocontrole en integreren onze aanpak op het gebied van voeding, bescherming en biostimulatie.
Als je een molecuul gebruikt zonder je te bekommeren om de andere, dan kun je te maken krijgen met resultaten die heel moeilijk te interpreteren zijn. Daarom is integratie natuurlijk en essentieel.
Interview met Nicolas Lindemann in de special uitgave over biostimulaten door Agropages